Die blauwe kar - op zoek naar de Bugatti van A. den Doolaard

Update 23 september: afbeelding en geluidsfragmenten toegevoegd

In zijn autobiografie 'Het leven van een landloper' beschrijft A. den Doolaard hoe hij, nadat hij in 1928 ontslag heeft genomen bij de BPM, een cheque van het voorzieningenfonds van de BPM van bijna 7000 gulden ontvangt. Hij gebruikt dit geld om autorijlessen te nemen en koopt 'een tweedehands renwagen, een Bugatti'.

Over deze Bugatti wordt verder alleen nog gemeld dat hij deze op de terugweg van een verblijf in Parijs in niet geheel nuchtere staat tegen een boom aanrijdt in de buurt van Maubeuge.  

Tot voor kort was ik er niet in geslaagd meer te weten te komen over deze Bugatti, waarvan ik ook geen foto's heb kunnen vinden. Ook de biografie van Hans Olink vermeldde niet veel meer over deze auto dan al bekend was.

Bugatti Type 35 T

Afbeelding: een blauwe Bugatti type 35 uit de jaren '20

LogoschildjeKort geleden werd ik echter benaderd door Bart Oosterling, die in samenwerking met de Bugatti Club Nederland op zoek was naar informatie over deze Bugatti. Hij schreef, nadat ik de mij bekende gegevens over deze auto aan hem had gemaild: "Er waren destijds maar enkele race-Bugatti’s in NL. Eén ervan is verdwenen.De rest is allemaal te verantwoorden en/of bestaat nu nog. Door te puzzelen is de conclusie te trekken dat de verdwenen auto met zeer grote zekerheid de auto van den Doolaard/Spoelstra moet zijn geweest."

Ook stuurde Bart me enkele artikelen over de eigenaar van deze verdwenen Bugatti, ene Cor van Hulzen uit Bussum, een coureur en inrijder van Bugatti's die in totaal 3 race Bugatti’s heeft gehad. De auto in onderstaande advertentie (NRC 18 november 1928) betreft waarschijnlijk zijn eerste Bugatti, type 35, die Den Doolaard dan van hem gekocht zou hebben.

krantenadvertentie

Artikel met foto en interview met Cor van Hulzen

Zoals te lezen in het bijgaande interview met Van Hulzen was zijn eerste Bugatti, waarnaar hij verwijst met 'Die blauwe Kar', een tweeliter type 35, '8-cylinder met twee caburateuren, doch zonder compressor'. Met deze auto was hij naar de Bugattifabriek in Molsheim gereden om daar de auto af te laten stellen voor de eerste race, bij welke gelegenheid Van Hulzen Ettore Bugatti zelf had ontmoet.

Met de nu bekende informatie wordt nu verder gezocht naar de verdwenen 'blauwe kar'. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Gerelateerde berichten

De Bugatti van Den Doolaard (AD/Haagse Courant, 2006)

Geluidsfragmenten

A. den Doolaard vertelt over de aanschaf van zijn Bugatti (geluidsfragment 1 uit OVT) en over hoe hij die Bugatti weer kwijtraakte (geluidsfragment 2 uit OVT)