
Het boek 'Van camera, ski en propeller - film-avonturen en ski-onderricht in het Mont-Blancgebied' uit 1930 is een geïllustreerde combinatie van een reisverslag en een ski-instructieboek.
Martinus Nijhoff schreef erover: "Hij kwam toevallig verzeild bij de filmtroep van Dr. Fanck, toen deze in het Mont-Blanc-gebied zijn nieuwe toonfilm: ‘Stürme über den Mont-Blanc’ vervaardigde, en eigende zich gedurende dit wekenlang verblijf in het hooggebergte de finesses van het ski-lopen eerst toe. En nu schreef hij dit alleraardigste boekje, dat vermengd met werkelijk zeer boeiende beschrijvingen van Mont-Blanc-bestijgingen in zomer en winter, en met een joviaal en goedmoedig relaas van zijn omgang met de filmartiesten, ondertussen een betrouwbare en methodische handleiding geeft om te leren ski-lopen. (...) Het toeval wilde, dat ik juist gisteren te St. Moritz de film ‘Stürme über den Mont-Blanc’, waarvan Den Doolaard de wordingsgeschiedenis verhaalt, gezien heb. Het is met één woord een onmogelijk prul, als gegeven een draak, als natuuropname vlak en zonder climax ineengeflansd, hetgeen bijna paradoxaal klinkt als men het over de Mont-Blanc heeft. Men mag gerust aannemen, dat het werkje van onze landgenoot het beste is wat de expeditie heeft opgeleverd."
De Telegraaf schreef op oudejaarsdag 1930 over het boek en over Leni Riefenstahl, destijds nog gewoon een bekende actrice die een hoofdrol had in de film ‘Stürme über den Mont-Blanc’:
Berichtje in de Telegraaf
Voorpublicatie
In Het Leven; geïllustreerd verscheen in augustus 1930 als een soort voorpublicatie het artikel „Sterren boven den Mont Blanc”. Veertien menschen filmen 10 dagen op 4.400 M. hoogte!, waarin A. den Doolaard zijn ontmoeting met Leni Riefenstahl beschrijft en ook de moeite die de filmploeg moest doen om op grote hoogte te kunnen filmen:
„Deze nieuwe film, „Sterren boven den Mont Blanc”, wordt nog veel mooier,” zei ze trotsch. (...) „En wanneer U ons aan ’t werk wilt zien, ga dan morgen maar mee, naar het Plateau de Triënt. Dr. Fanck heeft dat toch graag, want inplaats van ons op onze zware tochten te begeleiden, schrijven sommige critici liever, dat hij de gevaarlijke scène’s trucqueert.” Ik kan bevestigen, dat zij ongelijk hebben.
